~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Friday, November 30, 2012

Serama Baka Sendiri

 
POPO
Ramai dikalangan breeder/pemain serama kurang senang bila orang orang memanggil ayam di rumahnya dengan nama baka orang lain ( ada juga tidak kisah). Soalnya bagaimana kita mahu menjadikan serama di rumah kita itu dipanggil dgn nama baka kita sendiri? melalui pemerhatian saya ada beberapa faktor yang boleh menjadikan nama kita diperakui dalam dunia serama:-

1 ) seseorang breeder serama
mesti mempunyai pembaka teras ( jangan pulak pakat serbu rumah Tok Teras, hehe) iaitu pembaka yang terbukti telah mengeluarkan ayam yang cantik dengan ciri2 tetentu dan mampu memenangi pertandingan, mampu dijual dengan harga yang melebihi breeder2 lain dan mampu menarik pemain2 serama untuk datang membeli ayam dari reban berulang2 sekaligus mewujudkan kepercayaan orang lain dengan baka kita..

2) Mempunya variasi ayam( dari anak A - dewasa ) dari reban sendiri yg kerap memenangi pertandingan. Ini mampu mewujudkan rasa hormat player2 lain dgn hasil breeding kita..

3)Mempunyai 'personal touch' iaitu teknik tersendiri dlam penghasilan ayam2 yang hebat beraksi . (selalunya ini adalah rahsia yang amat susah untuk di ketahui oleh org lain)
mungkin ada lagi faktor2 lain yang membantu, tetapi bagi saya untuk establish dlam dunia serama bukanlah satu jalan yang mudah..kepada yang ingin dikenali sebagai 'core' dlm dunia serama sya ucapkan selamat berjaya..
p/s.. sekadar pandangan peribadi...MdRoza Awang

(artikal ini di ambil dari pandangan seorang sahabat Fb serta otai lama dan telah mendapat kebenaran daripada beliau untuk dikongsikan bersama pembaca SPB) 

No comments:

Post a Comment