~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Monday, December 27, 2010

Reban Ayam Serama Alaf Baru

Salam satu Malaysia, untuk update blog saya kali ni saya ingin kongsikan bersama bagaimana membuat reban ayam serama... atau relau... kata orang sebelah utara. So di sini saya sisipkan beberapa keping gambar untuk tontonan saudara. Mungkin ada diantara peminat ayam serama yang baru nak bermula, so disini aderr beberapa tips untuk anda... sekiranya ada salah atau silap harap dimaafkan.


Bermula dengan langkah membuat rangka utama! 

Untuk ruang bujang anggaran keluasan adalah 1 setengah kaki x 1 setengah kaki  dan ada yang buat 1 kaki x 1 setengah kaki lebih sedikit sudah memadai. Manakala bagi ruang pembaka 2 1/2 kaki x 1 1/2 pun dah ok!.


Untuk pelapik bawah bagi memudahkan pembuangan sisa najis Ayam Serama !





Sukatan kena betul-betul tepat, baru memudahkan kerja penyelengaraan... hehehe nanti kalau silap ukur... ada yang berbulan tak tukar lapik!!!




Okey ! dah siap pelapik, tolong siapkan pintu... disini saya beri contoh pintu buka tepi dan buka dari atas bahagian depan... kena ikut kretif la.. kalau nak cun lagi boleh hias dengan kerawang kalau rajin la.!!!





Contoh Reban untuk ruang Bujang!! 

Diantara ruang tengah saya letakkan papan penghadang yang boleh dibuka dan ditutup sekiranya mahukan pasangan pembaka anda hanya perlu buka penghadang! so ia menjimatkan ... betul kan!







Taraaaaaa........ Dah siap unit Kondo!!  6 Single 1 double


Saya juga menerima tempahan secara kecil-kecilan... so kepada yang teringgin nak mencuba Relau dari P.Buntar boleh Msg saya... Tapi untuk makluman saya cuma buat freelance so makan masa sikit tapi kualiti okey!! 

1 comment: