~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Wednesday, December 29, 2010

Perniagaan Haiwan kesayangan tidak terjejas!



Fuhh... mendengar tajuk jerr dah jelas kelihatan yang hobi memelihara haiwan kesayangan adalah salah satu cabang perniagaan, Ayam serama tak terkecuali turut mendapat perhatian di peringkat lebih global serta dijangka dapat bertahan lama seperti kucing dan ikan hiasan. Minggu lepas dengar pula berita di tv yang mana perniagaan binatang peliharaan tidak terjejas biarpun banyak negara menghadapi inflasi akibat dari kegawatan ekonomi. Paparan di TV memperlihatkan banyak pekedai-pekedai haiwan peliharaan memberikan respon yang bagus dan jawapan yang cukup baik untuk pengusaha haiwan peliharaan... biar pun ekonomi sekarang gawat namun permintaan untuk haiwan kesayangan masih mendapat sambutan dan tiada tanda-tanda ianya mengalami kemerosotan malahan makin mendapat permintaan.. (antara salah satu sebab adalah kerana ramai yang mendapatkan haiwan peliharaan kesayangan untuk menghilangkan tekanan dan rasa kesunyian)

Tapi persoalannya haiwan-haiwan peliharaan yang macam mana?.

Kebanyakkan haiwan yang dijual dikedai-kedai haiwan (di Malaysia khususnya) adalah seperti Kucing, burung, anjing, arnab, ikan... dll yang boleh dicongak dan dibayangkan..dari dulu sampai sekarang sinarionya adalah sama, jarang kita lihat kedai-kedai haiwan peliharaan menjual selain dari yang ada sekarang.  Antara faktor yang menyumbang kepada kekurangan haiwan-haiwan kesayangan exotic untuk peliharaan di Malaysia adalah sesetengahnya memerlukan lesen dan ada pula memerlukan penjagaan yang terlalu rapi dan sukar. Hmm.. dan ada juga yang memerlukan permit dan sebagainya.

Jadi saya rasa, sekarang adalah masa ynag sesuai untuk pengemar Ayam Serama untuk mengetengahkan Pasaran dan produk Malaysia yang sememangnya unik serta indah untuk di usahakan. Malahan harga Ayam Serama Malaysia sudah diketahui ramai mempunyai nilai yang tersendiri... Jadi apa lagi sama-sama kita semarakkan hobi ini menjadi suatu Perniagaan yang internasional dan global ... gunakan internet sebagai bahan penghantar iklan yang saya rasa cukup berkesan dan berbaloi... Ayoh semua mulakannya dari sekarang!!!

Kepada semua pengusaha Ayam Serama Semoga Berjaya dan sukses!

No comments:

Post a Comment