~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Wednesday, December 15, 2010

Iktiraf ayam serama sebagai ikon negara

Hasan Malek (tengah) bersama Ahmad Fauzi Mohamed memegang ayam serama semasa melawatMAHA 2010 di Tapak Maeps di Serdang, semalam. - utusan/Shaifudin Mohd Nor 













KUALA LUMPUR 3 Dis. - Kerajaan disaran supaya mengangkat dan mengiktiraf ayam serama Malaysia sebagai ikon unggas negara kerana secara eksklusif ia hanya boleh didapati di negara ini sahaja.

Timbalan Menteri Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hasan Malek berkata, ayam serama Malaysia merupakan unggas yang istimewa kerana ciri fizikalnya yang cantik berbeza dengan unggas dalam kategori yang sama dan tidak wujud di negara lain.

"Ayam serama Malaysia bukan sahaja diminati oleh orang Melayu malah turut mendapat perhatian kaum lain kerana bentuknya yang berlainan dan istimewa berbanding ayam biasa.

"Selain itu, ayam serama Malaysia juga harus dipromosikan dengan lebih giat lagi kerana ia menampilkan konsep 1Malaysia apabila semua bangsa mula meminati unggas tersebut," katanya. 

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan Kempen Sejuta Tandatangan Rakyat Malaysia dan pelancaran Buku Serama Malaysia Ayam Terkecil Dunia pada Pameran Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2010 di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps) di sini hari ini.

Turut hadir Presiden Persekutuan Ayam Serama Sedunia Malaysia, Ahmad Fauzi Mohamed.

Kempen itu bermatlamat untuk mendapatkan sebanyak satu juta tandatangan rakyat sebagai tanda sokongan supaya ayam serama Malaysia diiktiraf sebagai ikon unggas warisan negara dan sesiapa yang menurunkan tanda tangan akan menjadi ahli persatuan itu secara rasmi.

Mereka yang berminat untuk menurunkan tanda tangan boleh mengunjungi lokasi yang dikhaskan iaitu di Galeri Serama Malaysia dan Kedai Serama Malaysia di Ampang, Pusat Kraf Serama Malaysia di Jalan Conlay dan Galeri Seni Kraf Serama Malaysia di Damansara selain di Dewan B, Maeps sempena MAHA 2010.

Mengulas lanjut, Hasan berkata, ayam serama turut mempunyai khasiat dalam bidang perubatan tradisional selain mampu menghasilkan 25 biji telur setiap bulan.

"Petua orang tua-tua di Kelantan dan Terengganu akan memakan ayam serama terutamanya pada setiap malam Jumaat kerana percaya pada khasiatnya yang tersendiri," jelasnya.

Info: www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment