~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Monday, January 24, 2011

Masalah Kaki Ayam Serama Tak Kuat !!

Salam Satu Malaysia, Untuk Postting yang dah agak lama tak update. So kali ni saya nak berbicara tentang satu persoalan yang selalu bermain di minda pengemar ayam serama terutama ayam yang nak dibuat bertanding iaitu persoalan bagaimana nak dapatkan kaki ayam yang kuat dan keras!

Ada beberapa pendapat dan pandangan mengenai masalah ini oleh Otai-otai breeder serama dan cara mengatasinya namun ianya tidak la dapat disahihkan oleh saya namun pendapat yang diberikan ada logiknya.

Beberapa hari lepas saya mendapat satu soalan dari peminat Blog LSPB di Newcastle UK jadi dalam perbualan kami beliau menyuarakan masalah bagaimana cara nak dapatkan ayam yang kakinya kuat dan tidak lembik terutama ketika beraksi.


Jadi melalui sedikit kaji selidik dan bertanya-tanya dari beberapa orang lama mengenai masalah kaki ayam tak kuat, saya dapat sedikit tips bekenaan pekara itu antaranya:

Pemakanan - Ada antara penternak memberi makan ayam mereka dengan siput kondang (selalunya dikawasan sawah  padi, banyak ketika musim kering) dan ada setengah otai lagi beri isi siput babi.... cara ini dikatakan bekesan dan mujarab.

Selain dari segi pemakanan, lapik pada kaki juga memainkan peranan dalam hal ini... ketika ayam muda/remaja  sediakan sedikit palang kayu untuk ayam bertenggek ketika tidur ini membuatkan kaki ayam kuat mencengkam dan dapat menguatkan lagi jari-jari kaki.






Okey !! sedikit gambar Update untuk tatapan nafsu mata.... Ayam dari reban Sahabat SPB :



Kalau nak tahu,  ini anak Beranak......




Memang ikut cutting bapak..... memang baka chempion lah... berbaloi-baloi





Ini antara anak yang yg tinggal.... Dalam reban ada 4 ibu tengah mengeram
(saya dah booking sepasang bila menetas nanti hehehe)


No comments:

Post a Comment