~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Thursday, August 4, 2011

Cerrr Cite...cerr cite!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Dah agak lama tak update blog! memandangkan dibulan Ramadhan ni tak ada game, atau pun segmen terjah reban.. jadi SPB hanya meng-update cerita semasa. Ada cerita renungan, kisah lucu dan kisah lawak bersahaja.... mungkin ada yang suka, mungkin juga ada yang menyampah...... apa-apa pun SPB berharap selalu2 intai blog sampah LSPB .!!  hehehe



Kemalasan Di Bulan Puasa

Ramadhan,Kelas Pendidikan Islam 2 Bukhari - 1994

Masa tingkatan dua, gua belajar di kelas yang nama dia Al-Bukhari.Al Bukhari kalau ikut cakap intenet merupakan seorang ahli Hadith yang muktabar dan disegani sepanjang zaman.Jadi lu orang boleh buat analisis lah macam mana rupa perangai budak budak kelas Al-Bukhari.Masa belajar dulu,masing masing nak jadi Al-Bukhari,tak dapat jadi Al-Bukhari, jadi Ulama' pun dah sedap.Dua tiga brader lain siap meleleh air liur nak jadi Mufti.Paling gua tak boleh blah..ada juga kutu yang semangat nak jadi Khalifah.Rasa nak lempang pun ada dengar cita cita macam tu.Tak reti nak agak agak langsung.Jenis nafsu takdak batas.Gua saja cita cita tak agama, nak jadi Fashion Designer.Amacam?

Satu hari, Ustaz Arshat masuk kelas macam biasa nak mengajar pendidikan islam.Masa tu dah tengahari dalam pukul dua belas lebih.Bulan puasa..mana ada tenaga nak belajar,selera lebih nak tido letak kepala atas meja.Kalau Megat dia siap berdengkur buat tak tahu saja.Dia kira apa, bulan tak puasa pun dia tido,ini pulak bulan Ramadhan yang mulia,kena la kerja tido lebih gigih demi menambah pahala.Masa masa macam ni , kutu kutu yang nak jadi Al-Bukhari, Mufti serta Ulama' dah hilang punca,mereka turut tewas di medan tido tanpa ragu ragu.

Ustaz Arshat pun gua rasa dapat mesej halus yang ulama' ulama' kelas gua sampaikan.Biasala,Ulama' ulama berkomunikasi dengan Ustaz ustaz, teknik dia bukan macam orang biasa macam gua.Makam perbualan mereka guna batin,sambil tido entah apa apa mereka berbual dengan Ustaz Asrhat.Kutuk gua nak jadi fashion Designer la tu.Gua boleh dengar juga sikit sikit.

Ustaz Arshat suruh budak budak pegi basuh muka kasi segar.Menderu semua keluar kelas.Ahh gua konfem dua tiga Mufti mesti keluar fatwa boleh teguk air pili dalam singki tandas tak batal puasa.Para ulama' takkan nak membantah,begitu juga prodigi Al-Bukhari.Ulama Wahab, mufti Ijok, Taparudin Al-Bukhari dan Khalifah Megat kembali ke kelas dengan wajah berseri seri.

Gua duduk sebelah Wahab."lega..!" kata Wahab pada gua.Hamjadah btoii.Balas gua dalam hati.Sikap fashion designer memang macam tu, kritik dalam hati.Kehkehkeh.

Ustaz Arshat kata dia tak nak mengajar hari ini sebaliknya dia nak tanya soalan rilek rilek berkaitan bulan Ramadhan.Budak budak angkat kepala tegak sedikit tanda berminat dengan saranan bijak Ustaz Arshat.

"Anak nak bagitahu,sikap paling payah kita nak buang masa bulan puasa adalah sikap MALAS.Jadi ana nak tanya..siapa yang rasa rasa dia makin malas masa bulan puasa ni?" - Ustaz Arshat mula pengajaran rilek rilek beliau.

Para mufti, ulama',Al-Bukhari,Khalifah serta fashion designer malas malas angkat tangan..Biasa la, takkan gua nak mengaku rajin pulak.Palat apa rajin,suruh hapal surah pendek pun gua terkial kial.

"Haa kamu Wahab, apa yang malas kamu ni, malas macam mana..cuba cerita" - Ustaz Arshat mundar mandir depan papan hitam sambil tuju soalan pada Ulama' Wahab.

"saya malas baca Quran,saya malas terawikh sampai dua puluh rakaat..saya malas bangun sahur" - Wahab jawab ringkas beserta fakta fakta kemalasan beliau.

"Kamu pulak Tapa?" - Kena giliran Tapa pulak.

"Saya pulak Ustaz,saya malas buat kerja sekolah sebab penat puasa.Saya malas angkat dobi bawak naik atas dorm.Saya juga malas balas kad raya yang saya dapat" - Jawapan Tapa, bunyik separa kurang ajar namun ikhlas.

Ustaz Arshat hangguk hanguk,menunjukkan beliau masik rilek:
"Boleh tahan malas...hah kamu pulak macam mana Megat,tadi angkat tangan separuh?"

Megat yang dah sedap sedap sambung tido atas meja angkat kepala balik dengan muka mamai.

"Saya rasa saya paling malas la Ustaz"- Megat buat statement kejutan dengan wajah masih mamai walaupun baru kejap tadi dia bantai air singki tandas.Semua budak budak pasang telinga.Khalifah Megat sudah mula bersuara.Ini orang cita cita dia nak jadi khalifah lu orang jangan main main.

"Apa yang malas sangat kamu ni Megat?,cuba kongsi dengan kawan kawan."- Ustaz Arshat jadi eksaited.

--
Muka Megat masih dalam keadaan tak fit untuk berbicara.Muka busuk baru bangun tido.Kelas masih menumpukan perhatian pada Megat.Dia memang malas.Kerja sekolah meniru,dalam kelas prep dia tido juga,ajak pegi beriadhah pun dia malas.Baca buku lagi la malas.

Dalam kemengantukan Megat bersuara lemah:

"Saya nak cerita pun malas Ustaz"

Khalifah Megat jatuhkan kepala semula atas meja lalu lelap.

Cilakak punya malas!!

Bye...bye....!!

No comments:

Post a Comment