~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Monday, August 22, 2011

Sembang Serama: Harga Ayam !!



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

Salam Ramadhan bagi seluruh umat islam yang sedang menjalani ibadat puasa.... tup..tup jerr dah 20 hari umat islam berpuasa, tinggal lagi 1 minggu umat islam akan menyambut hari lebaran... dan penghujung bulan September banyak game yang SPB dengar akan diadakan....... Kemeriahan Hobi ayam serama akan kembali gemilang dan diharap selepas raya nanti bertambah ramai peminat baru yang akan berkecimpung kembali ke hobi lumayan ini dan sekaligus dapat menambah kenalan baru dari jauh dan dekat.

Okey SPB nak berchit-chat sikit tentang pasaran ayam serama di Malaysia buat masa ini.... (kalau ada komen sila poskan) dari pengamatan SPB serta kawan-kawan dari jauh dan dekat ramai yang menyatakan harga ayam semakin melonjak tinggi... malah sudah semakin banyak ayam jaguh yang menerima tawaran yang tinggi, tapi itulah namanya rezeki dan itulah juga namanya hobi lumayan.... kalau dizaman kegemilangan ayam Serama era 90an kita biasa dengar ayam bernilai puluhan ribu ringgit... malah ada yang ditawarkan kereta dan pelbagai tukaran yang kadang-kadang agak luar jangkaan.. namun itu semua kita dengar pada zaman kegemilangannya dulu !! bagaimana sekarang?

Ia pada pandangan SPB pekara ini tidak mustahil dan mungkin ia akan menjadi seperti di zaman kegemilangannya dahulu... sekarang pun kita sudah biasa dengar harga ayam yang ditawarkan dengan harga yang tinggi hingga puluhan ribu.... namun harus diingat bukan senang nak dapat ayam yang seperti itu.. bak kata otai... beli ayam lima ringgit jangan lah diharap ayam beribu ringgit. selain ayam itu dianggap jaguh (champion) ayam itu juga selalunya boleh menurunkan baka.... tapi tak tahulah pulak kalau ada yang berani beli ayam sekadar buat main game.... namun benda hobi ni kadang-kadang kita tak boleh nak jangka...! apa pun tepuk dada tanyalah hati??

Okeylah ada sahabat yang bertanya... pada SPB ayam masa kecik mudah nak letgo tapi dah besar ya tuhan.... punya susah nak laku kenapa jadi camgini???

Bagi SPB yang baru ni kalau ditanya pekara macam tu SPB hanya boleh kata itulah rezeki namanya... pun begitu breeder kena la tahu jugak.. kalau baka tu baik isyaallah ada juga yang cari, cuma ada beberapa faktor , antaranya walaupun ayam dah masuk kategori tapi ayam kurang potensi nak dibawa main game pun salah satu puncanya. Memang baka baik tapi ramai peminat yang beli ayam dah siap, selalunya pembeli berharap agar ayam yang dibeli mereka ada ciri-ciri boleh dibawa main (game) dan kena dengan harganya juga. Tambahan pula sekarang dah makin banyak baka-baka kacuk yang berada dipasaran.

Kadang kita tahu baka tu baka tersohor tapi takde ciri-ciri boleh dibuat pembaka... ia mungkin sukar nak dapatkan buyer yang sanggup dengan harga yang tinggi. Kecuali mereka yang memang pengumpul baka bekenaan. Dan ramai juga yang kata kalau jual ayam masa anak B boleh dapat duit... ia bagi SPB memang boleh, tapi buat breeder semua berhati-hatilah juga , takut kalau ayam tak jadi anda mungkin menghadapi risiko, kita mungkin akan kehilangan pelanggan. Bukan apa takut peminat baru mungkin tak dapat  menerima kenyataan dengan harga yang dibeli diharapkan ayam akan menjadi chempion dan sebagainaya., P/s untuk peminat baru anda harus faham bukan semua ayam akan keluar seperti pembaka itu sendiri , bak kata pepatah "setandan pisang tak semuanya elok." Namun sekarang peminat serama sudah ramai yang tahu bagaimana menilai ayam... mungkin dari pembacaan dan di  meja pertandingan. Apa-apa pun SPB berharap breeder-breeder bersikap tidak mementingkan diri  sendiri demi menjaga keharmonian kita sesama hobi. 

Ada breeder yang SPB tabik spring ... mereka memang tak akan menjual ayam  baka sendiri kalau tak betul-betul ayam bergaya, malah ada yang sanggup dibuat sup atau digoreng sajerr ayam tu demi menjaga baka dan nama... Bagi SPB perbuatan begitu lebih kelas dan bergaya kerana ada kualiti standard yang tersendiri... Good Job!!
Namun harus diingat untuk dapat ayam dari breeder macam ni amat susah... dan harga juga boleh tahan!

Okey lah.... cukup untuk sembang serama buat kali ini, sekali lagi SPB memohon ampun dan maaf sekiranya ada yang terasa atau tersinggung dengan tulisan SPB... ia sekadar buah fikiran yang terlintas dan sekiranya silap harap dapat maafkan dan dimaklumkan segera... untuk itu SPB ingin mengucapkan selamat berpuasa dan Selamat Hari Raya Aidilfitri.... kita jumpa di game yang terdekat akan datang !! Insyaallah...!

Bye-bye!!!



No comments:

Post a Comment