~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Monday, April 4, 2011

Isu Pertandingan Ayam Serama



Assalamualaikum dan salam Satu Malaysia.

Bertemu lagi dalam posting kali ini, kalau baca tajuk utama memang panas mengenai isu pertandingan ayam serama ada banyak yang nak di khabarkan dari fomat pertandingan, pengadilan, dan isu terkini pasal hadiah. 

Dulu kecoh pasal pengadil berat sebelah yang menjadi salah satu punca terkuburnya hobi memelihara ayam serama, mana idak nya bila orang dah tak nak masuk pertandingan sebab pengadil pilih bulu bahananya takde siapa berani nak anjurkan pertandingan ayam serama lagi bila mana tiap kali buat game tak ramai nak join alih-alih penganjur rugi masuk angin keluar asap dan bila dah takda game maknanya memang hobi terpencil macam ni memang terpinggir terus dari penglihatan umum. 

Itu kisah lama bila semuanya dah okey sekarang timbul pulak isu baru, Hadiah pertandingan 'ciput ya amat'  saya bukan nak mengata tapi resam dunia la kan apa yang buruk nampak je dimata, yang baik buat tak nampak je. Bak kata pepatah "Gajah depan mata tak nampak, semut nun di seberang sungai pun boleh nampak"   

Untuk pihak yang nak menganjurkan pertandingan berpada-padalah juga, jangan sampai ada yang kata 'Aku sekali ni je nak join game dia orang tu lepas ni jangan harap lagi'  ini akibat dari rasa tak puas hati dik kerana hadiah ciput, Iya la kita tahu mana ada penganjur yang nak rugi kalau ada sponsor lain la yer tak.! 

Apa-apa pun saya setuju juga ada penganjur yang mengatakan pertandingan ayam serama ni tak boleh nak buat untung banyak, walaupun saya tak ada pengalaman dari segi penganjuran namun dari pengamatan dan hasil soal selidik serta sedikit pekiraan memang terbukti yang mana keuntungan amat nipis itu pun kalau hadiah boleh bujet kalau tak, memang makan pasir pihak penganjur. Namun begitu saya pun tak boleh nak salahkan para peserta juga kadang-kadang hadiah tak logik sangat, biar berbaloi la orang kata dengan wang pendaftaran setidak-tidaknya saya syorkan adanya sijil penyertaan sedap hati la sikit peserta kita ni, iya la sekurang-kurangnya ada kenangan untuk ditontonkan kepada kawan-kawan dan orang rumah buktinya pun ada. Ini nak jual ayam sampai beribu-ribu johan sana johan sini tapi bukti abuk pun tarak, yerr dokk!

Jadinya saya harap selepas ni pihak penganjur khususnya, sila buat sijil penyertaan seperti zaman kegemilangan dulu-dulu walau pun Bon Kecil tapi ada ole-ole untuk di bawa pulang contonya nombor satu hingga lima atau sampai sepuluh pun okey. Kertas sijil saya tengok satu bundle berapa duit sangat, yang penting ada yang tolong sain ambik EDO daerah mintak tolong sain pun ape salahnya... tak boleh jugak Ketua kampung pun okey janji disahkan, esok ada yang bercakap-cakap kita ada bukti nak tunjuk apa ada hal!

Saya suka cara orang Sabah buat game... hadiah bawak sorang sikit antara peserta yang bertanding...! Janji jadi, tapi kalau ada sijil lagi best kan...kan!

Okey sampai takat ni dulu posting saya kali ni... macam biasa ejaan salah atau gaya bahasa salah jangan harap saya nak tukar balik... ni jenis buah fikiran taip sambil pikir angin lalu jerr kalau silap dan salah harap dimaafkan segala buah fikiran yang bagus-bagus sila hantar ke ruangan komen...Okey ! 

Semoga hobi ini terus Gemilang !

Jumpa lagi Bye!




No comments:

Post a Comment