~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Thursday, April 21, 2011

Terjah Reban: Pembaka Helang di Negeri Perak

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Sudah agak lama saya tak update blog LSPB kerana banyak urusan yang belum disudahkan dan sebenarnya masih banyak posting yang nak diterbitkan. Jadi untuk kali ini saya nak sambung posting yang teperam lama antaranya lawatan terjah reban ke rumah otai serama di Negeri Perak.

Atas permintaan owner saya tak dibenarkan memberikan lokasi terjah reban saya kali ini dan sekadar hanya berkongsi foto sahaja. Menurut kata pemilik reban, beliau sudah lama memelihara Ayam Serama dan minatnya dikongsi bersama dengan bapanya yang juga salah seorang pengadil yang dipertanggungjawabkan untuk memberi markah dalam pertandingan pada era zaman kegemilangan serama suatu ketika dulu, namun sekarang sudah pun pencen dan jarang sekali ke menu pertandingan pada akhir-akhir ini, cuma yang selalu kegelanggan BON hanya anaknya.(Owner)

Ketika kehadiran saya kebetulan jiran tertangga ada membuat kenduri kesyukuran dan saya di jempur serta untuk menjamu juwadah yang di sediakan... Syukur Alhamdulilah langkah kanan saya kali ini.

Okey! kita sambung semula dengan segmen Terjah Reban kita. Baka helang adalah antara nama baka yang terkenal pada masa kini... Kalau kita perhatikan baka helang (Lang bloodline) mempunyai ciri-ciri yang diketegorikan ayam jenis baka baru yang mana kelebihan ada pada tubuh jinjang, kaki tinggi dada bulat serta mata garang seperti mata helang serta jenis baka cepat matang di awal usia. (sila betulkan kalau tersilap)

Mari kita lihat foto yang disediakan:

















Sungguh pun begitu bukanlah semua ayam disini berdarah Lang namun disinilah antara reban tempat pembiakan Lang di negeri perak yang saya tahu selain Negeri Sembilan, Terengganu dan Kelantan. (Dengar cerita ada dua lagi reban di Perak ada pembaka Helang) Apa-apa pun saya ucapkan selamat majujaya kepada pemilik reban ini atas usahanya yang sekian lama untuk menaikkan lagi taraf ayam serama sebagai ikon Malaysia dengan kepelbagainya pembaka.

Oh ya! saya ada pinjam ibu kruwak dari pada beliau untuk dimasukkan bersama pembaka yang ada di LSPB, harap-harap menjadi... hehehe!

So sampai disini Terjah Reban saya kali ni bersambung dengan banyak lagi reban yang telah diterjah namun belum sempat di upload gambar jadi selalu-selalu lah datang bertandang ke blog SPB lagi... sekian Terima Kasih!

No comments:

Post a Comment