~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Friday, June 10, 2011

Sembang Serama: Baka Oh Baka !! Bhg I



Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kali ni SPB nak ajak kawan-kawan, sahabat serama berdiskusi tentang baka ayam serama. Ada satu pandangan yang SPB terbaca di forum dalam internet mengenai isu baka ni. SPB rasa benda ni bagus jugak untuk renungan kita terutama kepada breeder-breeder sejati dan broker ayam. 

Apa-apa pun SPB harap kalau ada pandangan dan cemuhan sila lontarkan diruangan komen jangan penuhkan di Chetbox hehehe nanti orang susah nak nampak... yerr TQ.

_______________________________________________________

Salam,

Setelah 3 hari Isu Ayam Serama saya kemukakan saya tengok GASP ni dah aktif balik...kalau sebelum ni nampak lembab aje...sekarang ni dah nampak OK sikit ada le email dari GASP dalam 5-6 sehari...

Dalam masa 3 hari ni juga saya nampak tidak ada kesimpulan yang boleh saya buat tentang isu tersebut.... Cikgu Ameran kata baka siapa tak
penting...ciri-ciri ayam serama tu yang penting....Cikgu Faizal pula
kata baka tu penting untuk menentukan cantik atau buruknya anak ayam serama nanti...'confius' saya sebagai orang baru dalam bidang ni.

Cuba fikirkan...kalau BAKA yang menentukan segalanya...
ke mana
menghilang ayam serama Abang Hussin dan Abang Mat Awang. Rasa saya tak ada ayam yang cantik di rumah mereka sekarang....
tak ada seorang pun yang dapat nombor di pertandingan-pertandingan mengatakan mereka mendapatkan ayam tersebut dari rumah mereka berdua. Menunjukkan BAKA bukan penentu segalanya....INOVASI dalam mengacuk ayam serama perlu ada...terjadinya ayam serama hasil dari kacukan demi kacukan dari perbagai jenis ayam seperti japannese bantam, ayam katik ( ayam Thailand yang kecil dan berkaki pendek ), ayam hutan dan pelbagai jenis ayam lagi oleh WEE atau orang Kelantan memanggilnya AWI...abang Hussin dan Abang Mat Awang sendiri pun mengambil ayam serama dari sini bukannya yang mereka buat sendiri...menunjukkan mereka juga MENGUTIP ayam dari rumah orang lain juga....tapi kenapa bila disebut soal BAKA nama mereka yang disebut-sebut bukannya WEE atau AWI yang menciptanya...

Satu lagi saya rasa cikgu Faizal sendiri pun tak beli baka yang
dikatakan baka abang Hussin tu daripada tangan abang hussin sendiri
kan ( Hussin PIAU )...mungkin u dapatkannya daripada rumah
sianu-sianu.
..sepatutnya baka tersebut bukan baka abang Hussin lagi,
ianya dah jadi baka SIANU...sebab dia mungkin dah kacukkannya dengan beberapa jenis serama lain lagi. Tapi dah jadi tabiat kita nak
kekalkan nama Abang Hussin...nak tumpang glamour Abang Hussin
barangkali..
.sebab Abang Hussin sewaktu masa dahulu dapat menjual ayam serama mahal-mahalkan.

Saya mencadangkan.
..tak perlu le disebut-sebut nama mereka berdua
tu...kalau anak ayam terhasil di rumah kita...itu baka kita le...biar
berbaloi wang yang kita keluarkan...
.ni beli ayam lima enam ribu...dapat anak kata baka orang...tak ke rugi tu...lain le BROKER ayam... terpaksa le guna nama abang Hussin dan Mat Awang untuk jual ayam... sebab kalau orang nak cari rumah mereka berdua tu...belum tentu dapat....dia tak akan kata ayam baka cikgu Faizal walaupun kalau betul dia dapatkan dengan cikgu...sebab takut pelanggan mereka berpusu-pusu ke rumah cikgu Faizal...tertutup periuk nasi mereka nanti...Heh..heh..heh

Apa-apa pun...saya minta maaf le kalau kesimpulan saya mengenai isu
ini telah menyinggung perasaan member-member GASP semua, saya orang baru dalam bidang ini....apa yang saya mahu ialah kita sama-sama mencipta ayam serama yang tercanggih..
.dan gunakan nama kita di atas hasil ciptaan kita itu nanti...biar orang tahu itu adalah AYAM KITA..bye


Komen ini di ambil dari sumber Internet........ Harap Maklum !

2 comments:

  1. Bro... ini isu yg panas. Bagi pendapat sy, terserahlah nak kata ikut baka siapa pun. Namakan dgn baka nama kita sendiri pun OK. Cuma ada baiknya kalau kita hasilkan aym yg cantik atau cutting/gaya baru di reban kita, tak salah kita sebutkan asal-usul pembaka kita tu dapat dari reban mana atau baka asal mana. Bagilah juga kredit kepada breeder asal.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum,bagi saya baka dan ciri-ciri ayam semasa yg kita biak tu sama penting, kadang kita pun pening dua-dua bapak dan induk cantik selam2 belaka, tapi anak keluar melonjong jugak...kadang bapak ngan induk tak cun, anak keluar cun pulak...benda-benda ni saya rasa bersangkut paut dengan baka jugak,baka ni bukan merujuk kepada baka otai-otai dahulu sahaja,kena ambil kira pembiak yang baru juga, yang kita bleh kenal ciri2 ayam dia, contoh mcm baka rahman ,Cikgu zaki, cikgu ameran byk lagi yang kita boleh kenal perbezaannya...so baka bukan hanya merujuk kepada ayam otai2 lama sahaja..ia penting untuk kita buat rujukan untuk hasilkan ayam yang lebih baik...bukan bertujuan untuk jual nama pemilik asal sahaja...setakat ni saja terima kasih tuan rumah bagi laluan..

    ReplyDelete