~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Friday, June 17, 2011

Sembang Serama: Breeder Sejati !

 Kredit Raja Kubing
Salam,

Saya ingin mengupas apa yg dikatakan oleh safura, terlebih dulu saya nak minta maaf jika apa yg bakal saya katakan ini menyinggung mana2 pihak dan jika ada fakta yang salah tolong tegur dan perbetulkan..
Kalau mengikut sejarah serama yang saya dengar,pergi krusus dan bertanya sendiri kepada pembaka asal dan orang2 yang lama berkecimpung dalam dunia serama di kelantan dan terengganu..pertandingan serama ni dah bermula dari tahun 70 an lagi...saya pernah melihat slide gambar pertandingan serama / kapan tahun 70an semasa menghadiri krusus pengadilan dan pembelaan serama di awal pembabitan saya dalam serama, masa tu serama/kapan di pertandingkan mengikut warna, warna putih akan dipertandigkan dgn warna putih,begitu jugak dengan warna2 lain, masa tu cuma ada 4 warna saje, putih, kuning, hitam dan rinting(bi-colour), rasanya kaedah pertandingan ini ditiru daripada pertandingan japanese bantam yang lebih lama terkenal dari serama di negara Thailand.
Bila saya bertanya peminat2 lama serama di kelantan dan terengganu,mereka mengakui memang serama ni dah ada di sana dalam tahun 70an, malah kawan saya di johor bahru pun pernah membeli serama sekitar tahun 70an di kelantan dengan harga RM2 seekor, mengikut cerita kawan saya ni dia membelinya dengan seorang pakcik di kelantan yg membela serama dibawah rumah, masa tu dia panggil ayam katik,dia bawak balik ayam tu naik bas kerana terlalu minat, kawan saya ni memang minat burung2 pelik, dalam tahun 2000 saya ada pergi ke rumah kawan di johor bahru ni dan mendapati keturunan asal ayam yang dibawa dari kelantan tu masih ada lagi...cutting ayam kat rumah dia ialah pertengahan antara cutting serama tahun 90an(iaitu yg berdiri tegak je) dgn cutting kapan.Bila saya ke kelantan berjumpa dengan salah seorang pembaka tersohor iaitu Pok Nik Rashid, beliau juga mengatakan sudah membela serama dari tahun 70an, bersama dengan ah wee dll...Seorang lagi otai yang dah bela serama dari tahun 70an yang saya kenal ialah saudara Awang Rashid ataupun di panggil Rashid Marang, dirumah beliau ada piala pertandingan serama tahun 70an(klu x silap saya beliau la orang pertama yang membawa baka limbat dari kelantan ke terengganu)...klu tak silap abg mat awang ada beritahu yang dia bela serama dalam tahun 90an, saya pergi rumah dia dengan nik rizwan, husin pulak saya x pasti sebab belom jumpa,  (ketika itu)

Klu kita tengok dari cerita2 diatas,sudah tentu klu nak diikutkan Pok nik rashid, Ah wee dan Rahid marang la orang sepatutnya mendapat nama pembaka awal , tapi kenapa tidak jadi yang sepatutnya? Baka Husin dan baka mat awang pulak yang tersohor, Pok nik rashid pulak naik nama bakanya sekitar tahun 2000(geliga kundur), selepas era husin dan mat awang. Berapa lama seseorg tu main/bela serama tidak menjamin dia untuk jadi tersohor.Kalau kat terengganu pulak takda pulak dengar baka rashid marang walaupun beliau antara orang yang terawal bermain serama di malaysia, kat kelantan dan terengganu ramai penternak yg mempunyai ayam cantik dan menang tapi masih org x kata baka, maknanya ayam menang pun belom boleh menjamin orang tu jadi tersohor dan disebut2 bakanya, cuma orang akan cakap beli ayam kat rumah sipolan sipolan je, tapi x menyebut baka sipolan, kalau kat terengganu yang selalu saya dengar orang akan cakap baka abg man dagangan(deraman) dan baka syawal dungun...kenapa?
Hasil kajian yang saya buat(ini hanya lah pendapat saya hasil dari melawat tempat ternakan serama), ada beberapa ciri yang menyebabkan baka serama seseorg individu tu boleh kekal dan diingati macam mat awang dan husin.
1)Hasil serama dari reban seseorang tu mesti cantik,selalu menang pertandingan.
2) Kuantiti serama dan Peratusan hasil serama yang cantik kat reban seseorng tu mesti tinggi(klu setakat 1 tahun nak keluar yang cantik seekor pun payah susah la nak supply peminat).
Kedua2 syarat diatas masih belum blh menjamin seseorg tu diiktiraf sebagai pembaka tanpa syarat yg ke 3 ni.....
3)Dan yang paling penting bagi saya jika seseorang tu nak jadi macam husin dan mat awang yang baka mereka sentiasa disebut sampi sekarang selain dari 2 syarat di atas ialah IDENTITI, hasil serama direban kita mestilah berindentiti cantik yang lain dari reban org lain, ayam kita mesti ada identiti tersendiri dan identiti tu mestila kekal, tak kira dari segi asesori, warna ataupun gaya...itu sebab la abang man dagangan dan syawal dungun, orang boleh memanggil ayam mereka dengan nama baka mereka sendiri....cantik dan mempunyai identiti sendiri,
ps- ingat nak sambung pasal beli ayam direct dengan penternak dan orang tengah apa pro dan kontranya...email ni pun da panjang sangat...nanti saya balas lain kali pulak..

Terima kasih
Abd.Rahman
Serama Melaka
(diambil dari sumber internet)


No comments:

Post a Comment