~~~~~Selamat Datang~~~~

Kepada Pengunjung Blog Serama Parit Buntar saya merakamkan Ribuan Terima Kasih dia atas kesudian anda melayari blog ini. Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya paparan yang ditulis ada menyinggung perasan mana-mana pihak, sesungguhnya saya hanyalah insan biasa lumrah manusia ada melakukan kesilapan dan mohon dimaafkan sekiranya blog ini menyinggung mana-mana individu atau pihak di atas penulisan saya. (0165047301)



Selamat Datang dan Terima Kasih

Sunday, June 19, 2011

Sembang Serama: Pro dan kontra guna broker Ayam serama!

Kredit pic. Mie Bukit



Salam,
 
Dah lama nak menulis pasal topik tapi x berapa ada masa, saya tertarik email yg dihantar oleh saudara safura pasal broker ayam serama yang saya rasa boleh menyinggung perasaan broker ayam serama yang juga x kurang penting dalam memeriahkan dunia serama. Dari pengalaman saya membeli serama dan juga pengalaman rakan saya di johor dan melaka... tidak semua broker ni menjual ayam dengan harga yang tinggi dan menyembunyikan tuan asal ayam..ada juga broker yang jujur dan dapat memenuhi kehendak pelanggan dengan begitu baik.
 
Saya ada seorang kawan yg boleh dikatakan berwang dan baru menceburi dunia serama, saya ada beberapa kali rekemen dia dengan seorang broker di kelantan dan seorang broker di terengganu, kedua2 broker ini amat saya kenali dan saya rasa saudara2 pun ramai yg kenal dgn kedua2nya, saya telah menguruskan pembelian seekor serama untuknya melalui salah seorang dari broker ni, bila masuk pertandingan ayam ni telah kalah kerana ekor x siap, mungkin dia rasa kecewa dan tidak berpa faham cara pengambilan markah.. selepas dari pada tu dia mengambil keputusan untuk pergi sendiri ke kelantan dan terengganu,pergi sendiri ke rumah breeder untuk mendapatkan serama yang baik,setelah lbh kurang 8 bulan berulang alik ke kelantan dan terengganu....dia telah membeli beberapa ekor jantan untuk bertanding dan beberapa ekor betina (untuk bertanding dan baka), kawan saya ni dah menghabiskan lebih kurang 18k untuk ini semua...setelah ada semu senjata ditangan dia pun pergi la berjuang bertanding dan ada beberapa pertandingan saya ada bersamanya... hasilnya sungguh mengecewakan dan bila saya lihat dengan mata sendiri ada beberapa ekor ayam yg beliau beli sendiri dari breeder tidak sesuai dengan harga yang dibayarnya dan ayam yang mula2 saya tolong uruskan beli dengan boker telah mendapat johan di bon besar di terengganu, ini buka cerita rekaan tapi adalah kenyataan yg perlu saya kongsi dengan kawan-kawan.
 
 Pada saya bukan status broker ataupun breeder yang jadi masalahnya.... akhlak seseorg tu penting... broker ada yang jujur dan kurang jujur, begitu juga dgn breeder...ada juga breeder yang kerja sambilannya menjadi seorang broker (ini lah kenyataan yang selalu disembunyikan demi harga diri)...
 
Bersambung.......
  Posting ini di ambik dari sumber internet

No comments:

Post a Comment